דף הבית >> מדיטאציה ודמיון מודרך


 
מדיטציה ודמיון מודרך כדרך חיים / מאת: יעל אוחיון

מדיטציה ודמיון מודרך הינם כלים להעלאת מודעות עצמית, העצמה ופיתוח       חשיבה חיובית, הבאים לידי ביטוי באימון.

במדיטציה ישנן מספר טכניקות שהן בעצם שיטות מיקוד והתבוננות (ויפאסנה, מדיטציה דמיון מודרך, מדיטציה נשימות וכו'). כל אדם יתחבר באופן טבעי לטכניקה מסויימת של מדיטציה: אדם בעל אינטליגנציה שכלית חזקה יותר מאשר רגשית – יתחבר למדיטציה דרך דמיון מודרך. אדם בעל אינטליגנציה רגשית יותר משכלית – יתחבר לטכניקות מדיטציה העובדות עם הרגש: נשימות, מוסיקה ותנועה, ריקוד, שירה.

הרפואה רואה קשר ישיר בין מצב נפשי מאוזן לבין חיים מאוזנים ובריאים.

מהי מדיטציה?
מדיטציה (maditation) – מקור המילה מהשפה הלטינית. עמים ותרבויות שונות עסקו במדיטציה עוד בימי קדם.זוהי שיטה המסייעת להרגעות של הנפש והגוף, מצב בו הגוף רפוי ונח מכל מחשבה או רגש.
מדיטציה – התבוננות פנימית. השקט הפנימי שלנו עם עצמנו. הקשבה לגוף. שחרור המחשבה מנוכחות, שחרור השליטה על הגוף. להיות כאן ועכשיו. להרפות את הגוף, להרפות מכל מחשבה. מודעות לעצמך ולהוויה שלך. נוכחות לרגע ההווה, ללא כל תנועה מחשבתית אל העבר ואל העתיד, שהרי העבר אינו קיים עוד, הוא רק זכרון בראש, והעתיד – אינו צפוי, כי ליקום יש תוכניות משלו.
אי אפשר לתרגל מדיטציה מבלי להבין זאת.

מטרת המדיטציה
מטרת טיפוח המדיטציה היא לשפר בהדרגה את הלב, המחשבה וההתנהגות, שיפור הנשימה, איכות החיים, ולשאוף להיות אדם טוב יותר. להביא בריאות, שקט שלווה ורוגע, ולהגיע לרמות גבוהות של מודעות. לאפשר לנו לחיות את החיים ביותר תשומת לב, תוך שאנו ערים למה שאנו חושבים, מרגישים ועושים (רובנו לא ממש מודעים למה שאנו עושים, אומרים או מתכוונים. גם מה שאנו עושים, נעשה מתוך מכניזם).

מדוע כדאי לעשות מדיטציה?
האדם המערבי המתמודד עם המציאות הלא פשוטה ונתון ללחצים, היכולים להתבטא בכאב פיסי או חסימה רגשית, חסימה אנרגטית, זקוק לאיזושהי טכניקה שבאמצעותה יוכל לרוקן את המחשבות, הרגשות, התחושות, יתנקה אנרגטית. לאדם ישנו איזשהו קושי בלשבת. פשוט לשבת. כשאנו יושבים - אנו אוכלים, צופים בטלויזיה, מדברים, קוראים – אבל אף פעם אנחנו לא יושבים ומתחברים לשקט של עצמנו, מקשיבים לו – וזהו! כל הזמן אנחנו עסוקים במחשבות המונעות מאיתנו לחיות את ההווה – את הכאן ועכשיו. חושבים על מה יהיה, מה נעשה היום, למי נתקשר, איזו תוכנית טלויזיה נראה, מתי נלך וכו'. בעצם אנו עבדים למחשבות. מכורים לשליטה, לעבודה שלנו, להרגלים, אפילו לחופשה.

מתי לאחרונה עצרתם? משכתם את בלם החיים? מתי חוויתם שקט פנימי, התבוננות, השקטת המחשבות ולא נתתם לשום דבר להסיח?

אנחנו כמעט לא מסוגלים להיות כאן ועכשיו, להיות בהוו. ופתאום, כמו פטריות לאחר הגשם, צצו להן הסדנאות השונות – ולא בכדי! אותן סדנאות מאפשרות לנו להיות בפרק זמן מסויים מנותקים מהמציאות בה אנו חיים, מנותקים מהעולם, מנוטרלים  משליטה. אותן סדנאות ומפגשים מאפשרים לנו מקום מוגן בו נוכל להשתחרר ולשחרר את השליטה, הביקורתיות והשיפוטיות, הפחדים, המתחים. לעצור את קרוסלת המחשבות. לקחת הפסקה. להרפות ולצלול פנימה. לפנות מקום לקצת שלווה.

סגלו התנהגות מדיטטיבית. אמנו את גופכם להשקיט את המחשבות. זהו תהליך אישי הלוקח זמן, וכמו כל תהליך, נדרשת התמדה. זהו תהליך בו אנו מאמצים התנהגות שונה מזו שהיתה לנו במשך זמן רב. שינוי הרגלים. בכל פעם שתרגישו שאתם נודדים עם המחשבות – חזרו להתבונן, להוויה, לכאן ועכשיו, ותחוו את מה שאתם עושים. אם אתם אוכלים - תשקיטו את המחשבות ותחזרו לארוחה, תחוו ותיהנו מכל ביס. אל תאכלו באופן מכני. היו ערים לפעולת הלעיסה. כשאתם בטבע -תחוו אותו, תחושו את קרני השמש, את הרוח המלטפת, ריחות הפריחה והאויר הצלול.

כשאנו מודטים, מתבוננים - הדיאלוג הפנימי שלנו מפטפט פחות, והאנרגיות שהפנינו לשכל הפטפטן שלנו, משנות כיוון ומופנות פנימה, לגוף. בזמן מדיטציה, כשאנו נושמים ומקשיבים למתרחש בגופנו, אנו פותחים את התעלות האנרגטיות בגופנו לקבלת אנרגיות מהיקום. תרגילי מדיטציה הינם פשוטים וקלים וניתנים לתרגול בכל מקום, בכל זמן ועל ידי כל אחד.
כדי לבצע מדיטציה עליך להימצא במקום שקט, נטול רעשים, לנשום עמוק ולהתרכז בנשימה.
הבסיס להרפיה היא הנשימה. כמו שאנו נושמים – כך אנו חיים! כשאנו חוסמים את הנשימה ולא נושמים באופן מלא ועמוק – אנו חוסמים את החיים בתוכנו, וחיים במתח תמידי. נשימה עמוקה מלאה ומשוחררת – פותחת את בית החזה מרחיבה ומעניקה בהירות, שלווה פנימית, באופן בו אנו חווים את החיים מבפנים אל החוץ.

מדיטציה היא רק להיות בלא לעשות דבר – אף פעולה, אף מחשבה, אף רגש. רק להיות!

 

העלאה בדמיון  (ויזואליזציה)

דמיון מודרך עובד עם התת מודע שלנו. זה בעצם השיחה שלנו עם התת מודע. אנו מדמיינים סיטואציות כואבות, חוויות שחווינו בעבר, כפי שהיינו רוצים לראותן במציאות חיינו, ומנקים זכרונות כואבים שעכבו ומנעו מאיתנו להשיג את מטרותינו בחיים.
העלאה בדמיון היא חשיבה ממוקדת (בתמונות) של הדברים אותם אנו רוצים, כאילו הם קיימים במציאות חיינו. עצם העלאת התמונות בדמיון, משדרת ליקום תדרים, ועל פי חוק המשיכה היקום יגיב בהתאם. אך לא די בכך שתראו את התמונה בדמיון של מה שאתם רוצים ותחשבו על זה, אלא עליכם להרגיש זאת, מפנים, לרצות זאת מבפנים, לרצות באמת. דמיינו והרגישו זאת בזמן הווה, מבלי לומר: "הלוואי ויהיה לי הבית הזה", "הלוואי ותהיה לי מכונית חדשה". יש לומר: "וואוו... איזה בית גדול, מרווח ויפה יש לי", "איזה כייף לנהוג במכונית החדשה שלי". הוסיפו לתמונה שהעלאתם בדמיונכם(של המכונית או הבית, במקרה זה) גם תזוזה כלשהי: דמיינו איך אתם אוחזים בהגה ומבצעים פניות בכביש, חניה ו/או איך אתם פותחים את דלת הכניסה ונכנסים לסלון הבית החדש שלכם, מרהטים את החדרים הגדולים, מזיזים את הכסא בפינת האוכל וכד'. הדבר מעורר יותר רגשות. כשהתמונה סטטית, קשה יותר לשמר אותה בדמיון.

כשאתם רואים בדמיונכם את התמונה של הדבר אותו אתם רוצים ואף מרגישים זאת, אתם מתמלאים באמונה שהדבר הזה כבר שלכם. אתם תופסים את התמונה בדמיונכם כדבר שכבר התרחש במציאות חייכם.

תהליך העלאה בדמיון נעשה במצב של הרפיה כאשר כל הגוף נח, השרירים רפויים, נותנים למודע, למחשבות, מנוחה ומאפשרים תקשורת עם התת-מודע.

מחקרים מדעיים הוכיחו שהמוח האנושי אינו מבדיל בין דמיון למציאות. למעשה האדם כל הזמן משתמש בדמיון ליצירת תרחישים כאלה ואחרים בחייו. הדמיון כשלעצמו מעורר תחושות שונות בגופנו. לדוגמא: דמיינו שאתם נוגסים בלימון חמוץ. מה התחושה שעוברת בכם? הדמיון מאפשר לכם להרגיש כאילו סיטואציה זו מתרחשת במציאות, וכך הגוף מגיב בהתאם - אתם מרגישים כאילו יש לכם טעם חמוץ בתוך הפה מה שגורם לתגובה לא רצונית בפנים ובגוף, תגובה לחמיצות. דוגמא נוספת: כשאנו מדמיינים ארוחה דשנה, ערבה לחך, עם המאכלים האהובים עלינו - הגוף מגיב בהתאם, כאילו התרחיש קיים במציאות.

הדמיון הוא הכח שלנו ליצור את מציאות חיינו.



ציטוטים להאיר את יומכם
 
כל אחד רוצה להגיע לפסגת ההר, אבל האושר האמיתי, תחושת הסיפוק והקידום מתרחשים בעיקר בזמן הטיפוס
 

 
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



דף הבית        הרצאות וסדנאות      צור קשר  
כל הזכויות על האתר והתכנים שמורות ל”מראה לחיים” 
אין להעתיק ולשכפל ללא רשות מבעלת האתר    
      יעל אוחיון |    yael151515@gmail.com  
| נייד:       052-3417123                 

.
לייבסיטי - בניית אתרים